28 heinäkuuta 2013

Todellisuutta

Aina mulle tullaan sanomaan, että:
''Sä saat ton näyttämään niin helpolta.''
''Teillä on niin ihana perhe ja kaikki menee niin mukavasti.''


Ehkä näyttää tolta, mutta sitä tää ei ole. Tai ehkä sillon ku Mona nukkuu tai muuten vaan on hyvällä päällä ja hymyilee kun Hangon keksi  <3
Tai kun mulla on hyvä päivä enkä haluu vaan maata puolta päivää sängyssä.

Tottakai oon onnellinen Monasta ja kaikesta mitä se mulle antaa, mutta samalla mun elämää varjostaa suru ja ahdistus joista en pääse eroon.

Ja onhan mun ja Renen suhde tosi hyvä. Se on kestäny paljon ja on vielä pystyssä. Rene on paras ihminen mitä tiedän, sitä vastoinkäymiset on vaan vahvistanu. Se on kokenut niin paljon vääryyttä, mutta kumminkin on se joka jaksaa aina nostaa mut ylös.

Mut valtaa liian usein se tunne, etten jaksa enään nousta uuteen päivään. En jaksa hymyillä ja olla niin iloinen äiti kuin Mona ansaitsisi.
Mutta kumminkin on pakko olla. En halua, että Mona kasvaa ympärillään surua ja murheita.
Säästän surut iltaan ja muihin hetkiin jolloin Mona ei ole läsnä. Monan kanssa haluan koittaa iloita.

En muista millon viimeksi oisin ollut täysin onnellinen. Tai no tottakai sillon kun sain Monan ensikertaa syliin :).
Mutta muistan myös kuinka itkusilmässä katsoin kun Rene illalla lähti sairaalasta yöksi kotiin. Kuinka ahdistuin kun tajusin, että Mona on mun vastuulla. Etten voi vaan antaa sitä hoitajalle jos ei enään huvitakkaan olla äiti. Kuinka joskus oisin vaan halunnut lähteä karkuun ja antaa Monan äidille.

Tietenkään, en voisi Monaa äidille antaa. Onhan Mona mun lapsi ja ikuisesti rakas. Sitä paitsi tulisi liian ikävä. Mutta välillä kun kaikki tuntuu olevan huonosti eikä saa edes hetken hengästaukoa, tuntuu että kaikki kaatuu päälle.
Ei, ei vanhemmuus ole helppoa. En usko, että se on kenellekään helppoa.


12 kommenttia:

  1. Wau saat ton kirjotuksen avulla tajuu mimmosta sun arki on:) koita jaksaa(:<3 renelle terkkui:)

    VastaaPoista
  2. Edelleen sama tyttö täällä kirjottelee niinku viime postaukseen. Ymmärrän täysin sua! Ja mulle nyt puskee kaikki viel kaksinkertasena päälle ku yksin olen tytön kanssa. Joskus oikeesti tulee niitä päiviä kun tulee fiilis et se on moro, nyt en vaan jaksa. Mun neiti oli iha ensimmäiset viis kuukautta niin helppo vauva ku olla voi, et aattelin et näinkö helpolla pääsen. Sinä aikana mun sairaus oli päässyt pitkittymään niin et se lisäs taakkaa entisestään. Nyt lähes päivittäin mulle tulee olo et eiks kukaan voi kuulla mua ja ottaa tyttöä, edes päiväksi. En usko että mun olo ois niin kurja jos tästä sairaudesta en kärsis, onneks kohta jo leikkaus. Tää vaikuttaa niin henkiseen kuin fyysiseen vointiin, ja siinä vaihees ku pää alkaa lahoamaan niinku nyt on tapahtunu niin ei se auta vaikka kuinka muut sanoo että kyllä se siitä. Joo kyllä se siitä leikkauksen jälkeen jossai vaihees, täs vaihees se ei vaan hyödytä sanoa noin. Jos mul on nyt niin kauhee olo etten kestä olla ni pitääks mun kokoajan ajatella et Hei kolmen viikon päästä mut on leikattu ni ehk sit parempi olla. Ja näin oon aatellu siis lapsen syntymästä asti ja tyttö koht 11kk.. leikkaus jonoon ku urvelot ei mua tajunnu laittaa vaan halus seurailla.

    Eli, meillä kaikilla on noita päiviä! Sit sitä kuitenkin pysähtyy miettimään mitä se elämä ois ilman lastansa ja ne ajatukset taas unohtaa hetkeks aikaa.

    Tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kun tiiät miltä musta tuntuu!
      Mahtaa kyllä olla rankkaa yksin :-( onneksi oli sentä alkukuukaudet helppo lapsi!

      Kamalaa kun sairaus vielä taakkana.. Toivottavasti se helpottaa leikkauksen myötä! Koita pysyä positiivisena. 3 viikkoa ei oo mitään verrattuna tohon 11 kuukauteen, kyllä sä sen jaksat! :-)
      Tsemppiä sinne!

      Poista
  3. Oot vielä nuori, on enemmän kun ok tuntea noin!! Ja on NIIN paljon helpompaa olla, kun sallii itselleen myön negatiiviset tunteet, niitähän on KAIKILLA ÄIDEILLÄ. Siihen ei varmasti ikä vaikuta mitenkään. Mutta jos olisi vanhempi, saattaisi muut asiat olla paremmin (raha jne.) eikä niitäkin pitäisi aina murehtia.

    Enivei, mulla mies kyllä apuna aina kun ei ole töissä. Nyt sillä vaan on niin kiirettä töissä, että täällä myös meinaa välillä kaatua seinät päälle. Kun etenkin lapsen mentyä illalla nukkumaan tulee se hiljainen hetki, niin kyllä mäkin murehdin, vaikka onhan kaikki hyvin. Suren mönkään mennyttä imetystä, sitä kun en ehtinyt muka pitää lasta tarpeeksi sylissä kotitöiden ohella ym. Kaikki äidit tosiaan varmasti murehtii ja suree jos jonkunlaisia asioita! Ja myös pelkää tulevaa. Ja usein ihan turhaan! :)

    Toisten apu ja tuki on tärkeää, kun sitä vain osaisi ottaa vastaan ja jopa pyytää! (Puhun siis omasta puolestani, avun pyytäminen varsinkin on vaikeaa..!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ymmärryksestä! :) Tosiaan voisi olla helpompaa jos olisin vanhempi, mutta oon kanssa sitä mieltä, että iästä riippumatta voi olla yhtä vaikeaa.

      Kohta Renekin menee takaisin kouluun, apua! Mut toivon kanssa, että murehdin turhaan. Aika kyllä näyttää :)

      Jep, ei oo itsellekään helppoa varsinkaan pyytää apua. Mutta onneksi on kumminkin tukea ympärillä aina tarvittaessa.

      Poista
    2. Heti, kun olin julkaissut tuon kommentin, jäin miettimään, että annoinkohan nyt väärän kuvan. Eli pakko vielä korostaa kumminkin, etten missään nimessä tarkottanut, että tunnet noin siks että oot nuori äiti! Tarkoitin vaan sitä, että toki voisi olla helpompaa jos olisi talous kunnossa jne tulevaisuus turvattu mutta kyllä kaikki äidit kumminkin varmasti tuntee ajoittain noin. Välillä on vaan niitä todella paskoja päiviä! Mutta sitten lapsi hymyilee tai oppii uuden taidon eikä enää tunnukaan niin paskalta :) Vanhemmuus ei todellakaan oo helppoa, ei kellekään.

      Poista
    3. Ei hätää, en aatellukaan noin :) Ymmärrän pointtis täysin!
      Totta !

      Poista
  4. Kyllä se siitä :). Mun siskolla oli raskauden jälkeinen masennus ja sillä oli aivan samanlaiset tuntemukset! Suosittelen vahvasti että puhut tuosta neuvolassa, koska jos pidät kaiken sisällä, niin se jossain vaiheessa vaan paisuu ja paisuu. :). Kaikki helpottuu ajanmyötä, eikä se vanhemmuus ole nuorelle taikka vanhalle sen helpompaa. Aina tulee hetkiä kun haluaisi vain luovuttaa, mutta ne on aina voitettavissa. Muista se mitä puhuin sulle sähköpostissa, itselläni Jeesukseen turvaaminen auttaa joka tilanteessa :). Tsemppiä, olet aivan mahtava äiti tyttärellesi vaikka näitä tuntemuksia sinulla onkin, sillä ne tekee susta vaan paljon vahvemman tulevaisuudessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti ! :) Sitä se Renekin suositteli. Ja toki helpottaa ajanmyötä, jep muistan ! Ja samoin :)

      Poista
  5. Oot rohkea kun uskallat myöntää ja puhua aiheesta :o Itse en uskaltaisi. Jaksamisia, olet hyvä äiti♥♥

    VastaaPoista

Kiitos kommentista, piristit päivääni :-) !